RANCANGAN PEMBELAJARAN HARIAN
1.
Memastikan pelajar mengetahui asal usul Bahasa melayu.
2.
Memastikan pelajar dapat memberikan bukti kedatangan melayu.
3.
Memastikan pelajar dapat menghuraikan dengan lengkap tentang asal usul sejarah
Bahasa melayu.
1.
Pelajar dapat menerangkan asal usul kedatangan Bahasa melayu.
2.
Pelajar mencari bukti Bahasa melayu itu wujud sebelum masihi.
3.
Membahagikan setiap kelompok yang wujud zaman dahulu.
4.
Pelajar dapat menerangkan secara teliti tentang kewujudan Bahasa melayu.
LANGKAH (MASA) |
KANDUNGAN | AKTIVITI | ALAT BANTU MENGAJAR | CATATAN |
30 MINIT | Pengetahuan terhadap Bahasa melayu | -Imbas kembali pengetahuan pelajar terhadap pengetahuan Bahasa melayu | Pelajar memberikan pendapat mereka terhadap Bahasa melayu. | |
45 MINIT | Penerangan asal usul kedatangan Bahasa melayu. | Menerokai
/ meneliti sejarah perkembangan Bahasa melayu.
1. Sej. Bahasa Melayu
2. Keturunan Bahasa
melayu.
3. Bahasa melayu kuno,
Melayu klasik, Melayu moden
|
1. Laptop
2. Peta
3. Slide
4. Aplikasi google.
5. Buku rujukan.
|
Penerangan guru terhadap Sejarah Bahasa melayu, Bukti Bahasa Melayu. |
35 MINIT | Bukti-Bukti tentang asal usul kedatangan melayu. |
1. Memberikan bukti-bukti
tentang penggunaan Bahasa Melayu.
2. Latihan tentang Bukti
kewujudan Bahasa Melayu
|
1. Laptop.
2. Aplikasi google
3. Buku rujukan
|
Penerangan dan latihan terhadap pemahaman pelajar tentang asal Usul kedatangan Bahasa melayu. |
10 MINIT | Refleksi | Meneliti terhadap kefahaman pelajar mengenai pembelajaran hari ini. |
1. Kertas kerja
|
Penilaian terhadap pelajar. |
No comments:
Post a Comment